donderdag 15 oktober 2015

We leren het symbool -, volg je met ons mee

Deze week leerde uw kind voor de eerste keer minoefeningen 
-uitvoeren,
-verwoorden,
-leggen met de rekendoos
-en noteren.
Dit gaat stap voor stap.

Volg je met ons mee? Zo zie je dat we in het eerste leerjaar heel wat moeten oefenen om al deze nieuwe vaardigheden onder de knie te krijgen.

We werken steeds van CONCREET naar ABSTRACT. We gebruiken eerst materiaal om dan over te gaan naar de gekende minoefeningen.

STAP 1: we leren minoefeningen kennen ahv een bowlinspel. Iedereen is direct 'wakker'. Bowlen in de klas, dat willen ze allemaal wel doen!

Hoeveel kegels zijn OMVER = -

















STAP 2: We doen hetzelfde maar  gebruiken fotomateriaal aan bord. Daarvan maken we een bolletjestekening en zoeken de bijhorende bewerking.


STAP 3: Alle oefeningen leggen we met onze rekendoos. Iedereen doet mee. Juf controleert. Wanneer we goed ons best doen maakt juf een tekening waar telkens iets bij komt. Zo worden we gemotiveerd om goed ons best te doen. 



Bijschrift toevoegen


Telkens 1 kindje doet mee op het bord. Zo komen we tot de schematische voorstellingen van de minoefeningen. 


Op het einde van de les hoeven we geen verhaaltjes meer te verzinnen. We weten hoe een minoefening in elkaar zit en kunnen die nu direct leggen met onze doos. Enkele kinderen kunnen zelfs al zonder doos. Hoera!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten